Inicjatywa Audi określa kluczowe terminy mobilności w mieście przyszłości


Audi, wraz z władzami miejskimi oraz instytucjami gospodarczymi i naukowymi, powołało do życia grupę roboczą i stworzyło katalog pojęć dla miasta przyszłości. Specyfikacja DIN precyzyjnie określa ponad 200 pojęć związanych z techniką motoryzacyjną, stworzonych dla „inteligentnej, indywidualnej mobilności miejskiej”. Tylko w ten sposób można zagwarantować, że urbaniści, podczas projektowania inteligentnego miasta jutra (Smart City), będą brać pod uwagę sygnały płynące z interdyscyplinarnych procesów typu „research and developement”. Koncern z Ingolstadt jest przekonany, że miasta będą zyskiwać na inteligentnych samochodach, jeżeli stworzą odpowiednie struktury i miejsca połączeń.

Czym jest „jazda bez kierowcy”? Co kryje się pod pojęciem „inteligentna infrastruktura”? Jak dokładnie wygląda „autonomiczne parkowanie”? Płynna
i zrównoważona mobilność w obszarach miejskich jest celem wszystkich urbanistów. Dlatego specyfikacja norm DIN 91340 precyzuje, co oznacza „car sharing” (współdzielenie auta), „ride hailing” (transport pasażerski) czy „fleet services” (usługa dla flot). Znajdują się w niej również takie określenia jak „drop-off areas” (miejsca dla wysiadających), gdzie kierowcy będą wysiadać, zanim ich auto samo zaparkuje.

Miejskie „Hubs” (huby), czyli nowe węzły komunikacyjne, mają zapraszać do przesiadania się na inne środki lokomocji. Zgodnie z definicją miasto jest „smart”, jeżeli zręcznie radzi sobie z problemami i znajdowaniem rozwiązań. Samochód natomiast określa się mianem „inteligentny”, gdy jest „w wysokim stopniu zautomatyzowanym systemem z dużą ilością danych wejściowych
i kompleksową logiką sterowania”. Auto przyszłości wkomponowuje się więc idealnie w projekty komunikacyjne miasta cyfrowo podłączonego do sieci.

Oprócz Niemieckiego Instytutu Normalizacyjnego (DIN), w inicjatywie Audi wzięli udział przedstawiciele nauki (ETH Zurych), miast (Düsseldorf, Erfurt, Hamburg, Monachium), przemysłu (VW Nutzfahrzeuge), Niemieckie Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) oraz organizacje związane z miastami. Norma DIN SPEC 91340 jest skierowana do wszystkich podmiotów zajmujących się mobilnością miejską i dąży do stworzenia nowych modeli współpracy. Drukowana publikacja „DIN SPEC 91340 – terminologia inteligentnej, indywidualnej mobilności miejskiej” wydana została przez wydawnictwo Beuth Verlag i tam również można ją zamówić.


Powrót